Pressikuvat

Kuvaaja: Cata Portin

Saara Aittakumpu (394,4 KiB, 1 680 hits)

Kuvaaja: Markku Pihlaja

Logot

PK-merkki-musta (167,6 KiB, 1 856 hits)

PK-merkki-valk (129,7 KiB, 1 783 hits)

PK-merkki-pysty-musta (187,3 KiB, 1 922 hits)

PK-merkki-pysty-valk (162,1 KiB, 1 799 hits)

PK-merkki-vaaka-musta (193,8 KiB, 1 895 hits)

PK-merkki-vaaka-valk (163,8 KiB, 1 810 hits)

Esittelytekstit

Polyteknikkojen Kuoro

Vuonna 1900 perustettu Polyteknikkojen Kuoro (PK) on yksi maamme merkittävimmistä mieskuoroista. PK tunnettiin aluksi Teknillisen korkeakoulun laulukuntana, ja yhä edelleen sen laulajat ovat lähtöisin Otaniemen teekkarien riveistä.

Polyteknikkojen Kuoro tekee yhteistyötä merkittävien sinfoniaorkestereiden kanssa, viime vuosina esim. BBC Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Stockholm Kungliga Filharmonikerna, RSO, HKO, Tampere Filharmonia ja Sinfonia Lahti.

PK esittää musiikkia monipuolisesti aina renessanssipolyfoniasta serenadeihin ja kirkkomusiikista mieskuoroinstrumentin kokeileville äärirajoille. Ohjelmistossa painottuvat Suomen vahva kansallisromanttinen perinne, suuret orkesteriteokset sekä nykymusiikki kaikessa moninaisuudessaan. PK myös aktiivisesti tilaa uutta musiikkia niin nousevilta nimiltä kuin eturivin nykysäveltäjiltä. Polyteknikkojen Kuoroa on vuodesta 2013 alkaen johtanut Saara Aittakumpu.

Saara Aittakumpu

Kuoronjohtaja Saara Aittakumpu toimii Polyteknikkojen Kuoron lisäksi Kamarikuoro Kampin Laulun, Kaari-ensemblen, mieskuoro Valkian ja Helsingin konservatorion lapsikuoro Galanten taiteellisena johtajana.

Aittakumpu on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian orkesterin- ja kuoronjohdon koulutusohjelmasta. Hänet on palkittu parhaana kuoronjohtajana Int. Baltic Sea Choral Competition – kilpailussa Latviassa ja 5th Int. Anton Bruckner -kuorokilpailussa Itävallan Linzissä. Suomen kuoronjohtajayhdistys valitsi Aittakummun Vuoden kuoronjohtajaksi 2018.

PK:n johtajana Saara Aittakumpu on toiminut kuoromestarina merkittävien orkesterien produktioissa niin kotimaassa kuin ulkomaillakin, mm. BBC Proms -festivaalilla. Aittakumpu tilaa kuoroineen ahkerasti uutta musiikkia, ja hän on johtanut kymmeniä kantaesityksiä. Hän on myös toiminut kuoronjohdon opettajana ja kouluttajana useissa oppilaitoksissa ja kursseilla.

Kirjoitusasu

Polyteknikkojen Kuoro (alkukirjaimet isolla)

Polyteknikernas Kör

The Polytech Choir

Lyhennettä PK voidaan käyttää, kun nimi on kertaalleen mainittu kokonaisuudessaan.