Kaipaisen Commedian kantaesitykselle ylistävä vastaanotto

Hannu Linnun johtamat Tampere Filharmonia ja Polyteknikkojen Kuoro kantaesittivät yhdessä solistien sopraano Pauliina Linnosaaren (Beatrice) ja baritoni Jaakko Kortekankaan (Dante) kanssa 3.3.2017 Jouni Kaipaisen (1956–2015) neljännen sinfonian – Commedian.

Vuonna 2010 Radion sinfoniaorkesteri ja Polyteknikkojen Kuoro esittivät jo osan Kaipaisen Commediasta Hannu Linnun johdolla, mutta nyt tämä Dante Alighierin Jumalaiseen näytelmään pohjautuva teos esitettiin postuumisti ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan. Rakenteeltaan Alighierin Jumalaista näytelmää mukaileva Commedia alkaa baritoni Danten johdannolla, josta siirrytään helvetin kautta esikiirastuleen, kiirastuleen ja maanpäällisen paratiisin kautta lopulta taivaiseen paratiisiin.

Mediassa esiintyneissä arvosteluissa kehuttiin Kaipaisen Commedian tyyliä kuvaillen sitä värikkäästi:

Commediaa ei tee vaikuttavaksi vain sen mahtipontisuuteen asti nouseva monumentaalisuus ja valtaisan värikäs sinfoninen mestaruus, vaan myös sen inspiroitunut, hyvin henkilökohtaiselta tuntuva henki. – – Musiikillisesti jännittävin osa on odotetusti Inferno, jonka hyytävät kauhut, vihanhuudot ja kärsimykset Kaipainen maalaa taiturillisen groteskisti. Tämä kalmanhajuinen marssikulkue on eräänlainen matka mielen pimeään puoleen.

Purgatorio-osassa maailma alkaa kirkastua, mutta levottomien sielujen lentely luo siihen jännitteitä. Danten ja Beatricen suhde synnyttää elämää paratiisijaksoihin. Missään vaiheessa Kaipaisen visio ei muutu liian eteeriseksi ja sen myötä aneemiseksi. Se hehkuu alusta loppuun.” (Hannu-Ilari Lampila, HS 5.3.2017)

”Trumpeterna kommer med viktiga signaler från första början, violinerna tickar, kören orerar, solisterna Dante och Beatrice breder ut sig med utsvävningar. Vid helvetets port är det fyra wagnertubor som står för den mest dissonerande satsen, djupt inne i helvetet sjunger kören förvånansvärt brölande och brummigt (inte direkt vackert, enligt tonsättaren).” (Wilhelm Kvist, HBL 4.3.2017)

Erityisesti huomiota sai Commedian viimeisen osan -paratiisin- herkkä Ave Maria -teema, jossa aikaisemmin lauletun italiankielisen tekstin sijaan kuoron kieli vaihtuu suomeksi:

”Kuoro laulaa Ave Marian uudestaan, tällä kertaa suomeksi. Tämä on oma ratkaisuni, ehkä kovin yksinkertainen, mutta toivoakseni myös tehokas keino suhtautua siihen, että paratiisin ominaisuuksiin kuuluu kaikkien mahdollisuus ymmärtää kaikkea.” (Jouni Kaipainen, konsertin käsiohjelma 3.3.2017)

”Jouni Kaipaisen valtavan kuorosinfonian lopulla tapahtuu koskettava käänne: Danten muinainen italiankielinen teksti väistyy suomen kielen tieltä kuin pilvet auringonvalon edestä. – – Sinfonian edetessä uskonnollisen tunteet tulevat yhä enemmän pintaan, koskettavimmin kuudennen osan Ave Mariassa, jota herkempää musiikkia ei Suomessa ole kuorolle ja orkesterille ikinä sävelletty.” (Harri Hautala, Aamulehti 4.3.2017)

”Paratiisiosuuden kenties vaikuttavin hetki on Ave Maria -hymni. Yhtäältä siksi, että siinä esityskieli vaihtuu Danten alkuperäisestä italiaista yleisön kielelle, suomeksi. Tämä tuo kuulijan entistä lähemmäksi tekstin ydintä. Toisaalta hymnin vaikuttavuutta korostaa Kaipaisen säestysratkaisu, jossa kuoron satsia värittävät orkesterista ainoastaan wagner-tuubat. Näiden syvä sointi tuo musiikkiin jotakin tämän maailman ulkopuolista – – .” (Jari Kallio, Amfion 4.3.2017)

”Också detta är helt i enlighet med Dante som ville skriva på folkets språk – italienska i stället för latin. Trots att Kaipainen till största delen använder sig av italiensk text, visar han upp likadana ambitioner i avslutningen, när kören träder in med den sista satsen – på finska. Upplevelsen är häpnadsväckande och slående. Plötsligt förstår både körsångare och publik vad texten egentligen handlar om.” (HBL 4.3.2017)

Puolitoistatuntinen esitys koettiin onnistuneeksi kokonaisuudeksi:

”Sinfonian onnistumisen ja puhuttelevuuden saattoi aistia yleisön kiitollisesta vastaanotosta Tampere-talossa. Harvoin saa nykymusiikki osakseen tällaista suosiota. – – Hannu Lintu johti joukkoja suvereenilla näkemyksellä ja selkeydellä. Filharmonia toteutti laadukkaasti teoksen kamarimusiikillisen läpikuultavan orkesteriosuuden, ja Polyteknikkojen kuoro lauloi ilmiömäisen puhtaasti ja moni-ilmeisesti.” (Aamulehti 4.3.2017)

”Kaipaisen musiikin oivallisena tulkitsijana Hannu Lintu oli jälleen kerran harjoittanut Tampere filharmonian erinomaiseen iskuun. – – Saara Aittakummun valmentama Polyteknikkojen kuoro oli komeasti vaativan tehtävänsä tasalla samoin kuin solistit, Jaakko Kortekangas ja Pauliina Liinosaari. Lähes täyteen myyty Tampere-talon iso sali palkitsi esiintyjät innokkain, pitkin aplodein osoittaen lopuksi seisaaltaan kunnioitustaan edesmenneelle nimikkosäveltäjälleen.” (Amfion 4.3.2017)