Kolmen säveltäjän teokset palkittiin Polyteknikkojen Kuoron sävellyskilpailussa

Sävellyskilpailun voittajat

Polyteknikkojen Kuoron satavuotisjuhlien kunniaksi järjestetty sävellyskilpailu herätti runsaasti kansainvälistä kiinnostusta. Kilpailun tarkoituksena oli kannustaa nuoria säveltäjiä tekemään uutta musiikkia mieskuorolle. Siihen osallistui yli 40 säveltäjää 19 eri maasta. Kilpailussa palkittiin kanadalaisen Heather Schmidtin (s. 1974) teos Man, Homme, Mensch sekä suomalaisten säveltäjien Sebastian Fagerlundin (s. 1972) teos Sinnlighetens fest ja Sami Klemolan (s. 1973) teos Kalju Mies. Kukin säveltäjä sai palkinnoksi 2000 euroa. Palkitut teokset kantaesitetään Polyteknikkojen Kuoron satavuotisjuhlakonsertissa 22.5.2004. Lisäksi Uljas Pulkkisin (s. 1975) teos Three Women for Male Choir (and three players) lunastettiin myöhemmin esitettäväksi.

Tuomariston puheenjohtajana toimi säveltäjä Tapani Länsiö ja tuomariston jäseninä kuoronjohtaja Matti Hyökki, oopperanjohtaja Erkki Korhonen sekä musiikkitoimittaja Minna Lindgren. Kilpailun päätukija oli Wärtsilä ja sen järjesti Polyteknikkojen Kuoron kannatusyhdistys.

Tuomariston luonnehdinnan mukaan Schmidtin Man, Homme, Mensch on reipas, rytmikäs, instrumentaalisen ytimekkääseen tekstiin tarkoituksenmukaisen haastavasti juuri mieskuorolle kirjoitettu teos, joka leikittelee miehellä. Fagerlundin Sinnlighetens fest on Claes Anderssonin mainioon tekstiin värikkäästi sävelletty teos, joka koettelee hyvin mieskuoron rajoja, mutta ei mene niistä yli. Klemolan Kalju Mies on väkevä, vahva, hauska ja raikas teos, jossa sykettä ja väriä luo myös rumpusetti. Teos on poikkeuksellisen haastava ja siksi kiehtova. Se pohjautuu Tomi Kontion moniulotteiseen runoon.

Polyteknikkojen Kuoro ja Tapani Länsiö ovat viime vuosien aikana kantaesittäneet yli 30 nykymusiikkiteosta, joista suurin osa on myös levytetty. Levytysten ja nuottijulkaisujen kustantamisesta on vastannut kuoron kannatusyhdistys. Polyteknikkojen Kuoro juhlii satavuotista taivaltaan keväällä 2004. Juhlavuoden päätukijat ovat ABB ja Wärtsilä.

Lisätietoja:

Kilpailusihteeri Mikko Kontiainen

p. 040 55 11 001

email mikko.kontiainen@iki.fi.

Alkuperäinen tiedote eri muodoissa:

[pdf]

[doc]

[txt].

Katso myös kilpailun voittajien valokuvat.