Kuninkaan laulajat kutovat lumoavan seitin

Annmari Salmela, Helsingin Sanomat, 1.6.2008


The King’s Singers, Polyteknikkojen kuoro ja Rajaton Johanneksenkirkossa.


KONSERTTI. Tänä vuonna 40-vuotisjuhlaansa viettävän The King’s Singers -lauluyhtyeen hyväntuuliset herrasmiehet tähtäävät aina vähän yli parhaan. Kulloisenkin kuuden miehen muodostama yksi instrumentti täyttää tiukimmat laatusertifioinnin kriteerit mennen tullen.


The King’s Singers osaa viihdyttää. Siinä se on erityisen pätevä siksi, että kaikki tuotettu nousee vankoilta juurilta, esimerkiksi renessanssin vokaalipolyfoniasta.


Jokaisen huipputrimmissä olevan laulajan äänen sävyt ja painotukset on tarkoin valittu. Kuulija kiedotaan hitaasti hyväilevien, toisiinsa nivoutuvien linjojen seittiin.


Palestrinan, Tallisin, Lassuksen lomaan The King’s Singers ripotteli Francis Poulencin neljä lämmintä pientä laulua pyhälle Franciscus Assisilaiselle.Yhtye luottaa pianissimoihin. Renessanssimusiikin punoksessa jokainen muutos on äärimmäisen tehokas, olipa kyse vain pienestä volyymin lisäyksestä tai rytmisestä esiinnostosta.


Polyteknikkojen Kuoro teki vierailijana hyvän säväyksen. Juha Kuivasen johtamalla 50-päisellä miesjoukolla on asenne kohdallaan: etunoja-asento ja hymy kertovat, että halu antaa parasta on suuri. Kuorolla on hieno, yhtenäisesti humiseva ääni. Sibeliuksen Saarella palaa ja Sydämeni laulu paljastivat upeaa tunneilmaisua.


Pianissimotaitoja tarvittiin erityisesti The King’s Singersien kanssa esitetyssä Franz Bieblin Ave Mariassa. Myös Rajaton esiintyi yhteisteoksessa, John Davidin You are the New Day. Sitä ennen se oli räjäyttänyt pankin nykyisillä taidoillaan. Were yo there -spirituaali ja kansanlaulu Kaipaava esittelivät huipputasoon hioutuneen lauluyhtyeen. Minkälaisen 40-vuotisjuhlakonsertin se vielä antaakaan!


The King’s Singers viihdytti samoin hetkisen spirituaalein ja ”kansanlauluin”, (Beatlesin Blackbird), kiitti, kumarsi ja jätti jälkeensä verkkoonsa takertuneita onnellisia ihmisiä.


ANNMARI SALMELA