Polyteknikkojen Kuoron sitsilaulukilpailusta mukava saalis

Lukkari Eero Sarkio johtaa laulua New Yorkin karonkassa 2001

Polyteknikkojen Kuoron satavuotisjuhlien kunniaksi järjestetty sitsilaulukilpailu herätti runsaasti kiinnostusta. Kilpailun tarkoituksena oli kannustaa säveltäjiä tekemään uusia sitsilauluja miesäänille. Kilpailuun osallistui 28 säveltäjää 58 teoksella. Kilpailun taso oli varsin hyvä.

Kilpailun voitti Asko Mänttärin ”Oodi oluelle”, joka palkittiin 700 eurolla. Toinen palkinto, 400 euroa jaettiin Ville Viitaniemen teokselle ”Kingstonin biitsi”. Tuomaristo jakoi kaksi kolmatta palkintoa, suuruudeltaan 200 euroa: Kari Alajuuman ”Saako täällä laulaa” ja Mikko Reinikaisen ”Pää pystyyn” teoksille. Lisäksi myönnettiin kaksi kunniamainintaa: Seppo Äijön ”Kippis” ja Niilo Huovisen ”Sulle laulun omistan” sävellyksille.

Tuomariston puheenjohtajana toimi tekniikan tohtori Kari Tähtinen ja jäseninä DI Teppo Nurminen ja PK:n varalaulunjohtaja tekn.yo. Marko Hiipakka. Kilpailun järjesti Polyteknikkojen Kuoro ja Polyteknikkojen Kuoron kannatusyhdistys ry.

”Säveltäjien aktiivinen osallistuminen kilpailuun ja sävellysten hyvä taso todistavat sitsikulttuurin ja mieskuorojen kevyemmän musiikin perinteen elävän varsin vahvana”, luonnehti kilpailua tuomariston puheenjohtaja Kari Tähtinen.

”Olemme oikein tyytyväisiä kilpailun kautta saatuihin sävellyksiin, joukossa on hyvinkin käyttökelpoista materiaalia tulevaan juhlavuoden sitsilaulukonserttiin”, kommentoi Polyteknikkojen Kuoron varalaulunjohtaja Marko Hiipakka.

Voittajakappaleita tuomaristo luonnehti seuraavasti:

”Oodi Oluelle” on erilaisia elementtejä yhdistelevä, vaihteleva ja persoonallinen teos, jossa on kilpailun paras melodia.

”Kingstonin biitsi” on mukaansatempaava kevyempi teos, jossa on muihin kilpailuteoksiin verrattuna mukavan erilainen eksoottinen teema

”Saako täällä laulaa” on reipas fanfaarimainen teos, joka toimii sitsin alussa tunnelman virittäjänä.

”Pää pystyyn” on vilpittömän mahtipontinen teos, joka sopii kannustavaksi serenadiksi sitsin loppupuolella väsähtäneelle miehelle.

Polyteknikkojen Kuoro on tullut tunnetuksi uuden mieskuoromusiikin tilaajana, esittäjänä ja tallentajana. Polyteknikkojen Kuoro ylläpitää Otaniemessä teekkareiden yksi- ja moniäänistä sitsilauluperinnettä.

Polyteknikkojen Kuoron kannatusyhdistys toimii PK:n tukena ja on viime vuosina kustantanut useiden PK:n esittämien nykymusiikki- ja sitsilauluteosten nuottijulkaisut ja kuoron levytykset.

Lisätietoja:

Kilpailusihteeri Mikko Kontiainen

p. 040 55 11 001

email mikko.kontiainen@iki.fi.

Tämä tiedote eri muodoissa:

[pdf]

[doc].