Mielen tasapainolajeista aistillisuuden juhliin

Kirsti Holmberg, Aamulehti, 20.4.2012

Tampere Biennalen ensimmäinen kantaesitys kuultiin Juha Kuivasen johtaman Polyteknikkojen kuoron konsertissa. Maija Hynnisen (s. 1977) Mielen tasapainolajit (2012) Janne Nummelan runoihin on tekstiä kunnioittava teos ja käyttökelpoista mieskuoro-ohjelmistoa.

Hynninen korostaa ratkaisuillaan runon vastakohta-asetelmaa alleviivaten musiikin keinoin puolikkaan ja kokonaisen eroa. Ensimmäisen osan loppuun hän rakentaa ihailtavalla tavalla hallitun sekasorron.

Humoristisia ja varsin kuvallisia vaikutelmia Hynninen kehittelee nuorallatanssijan tangon taipuvien päiden tiimoilta alaspäin taipuvilla ujelluksilla.

Riikka Talvitien (s. 1970) Kykloopin (2008) draamallisessa kaaressa näkyy Mikko Rimmisen tekstin monikerroksisuus, jossa kutkuttavan koomiset käänteet vaihtuvat traagisiksi ja ajankohtaisiksi.

Talvitien sävelkielessä kuuluu monipuolinen musiikintuntemus, ja hän yhdistelee musiikinlajien aineksia sujuvasti ja ennakkoluulottomasti.

Sävelkieleltään perinteisempi on Tiina Myllärisen (s. 1979) harmoninen Kaikki kuuluu värinä (2010).

Polyteknikkojen kuoro teki oivallista työtä etenkin konsertin alkupuolella. Laulajat siirtyivät tyylistä toiseen joustavasti, ja esityksissä oli iskevän teknisen osaamisen lisäksi väriä ja eloa.

Pikemminkin hellän kuin aistillisen tulkinnan saaneessa Sebastian Fagerlundin (s.1972) laulussa Sinnlighetens fest (2002) Teppo Lampelan soittimellinen ääni tuotti nautintoa.