Moni-ilmeinen Polyteknikkojen kuoro

Lauri Otonkoski, Helsingin Sanomat, 15.5.2008
Polyteknikkojen kuoro Ritarihuoneella. Petrus Schroderus, tenori. Joht. Juha Kuivanen. Hannikainen, Merikanto, Palmgren, Fougstedt, Madetoja, Kuula, Sibelius, Talvitie, Poulenc, Saint-Saëns, Strauss.



konsertti. Kautta runouden historian on säkeen kertaus tai toisto ollut suosittu konsti luoda tukirakenteita ja lähestyä loitsun tunnelmaa. Mikko Rimminen onnistuu hienosti runossaan Kyklooppi näissä tavoitteissa varsin arkisen oloisella repriisillä: ”Tapan kärpäsiä”.



Tekstin myötä toistuvaa säettä kierrellään spiraalinomaisesti. Sävyt muuntuvat traagisempaan suuntaan, kunnes lopun eräällä tavalla nulikkamainen käänne palautuu huumorin puolelle.



Riikka Talvitien säveltämänä Rimmisen runo tuntuu alkupuolellaan saavan melko naturalistisen ja osoittelevan tulkinnan. Kuoro imitoi kärpästä: bzzz. Polyteknikkojen kuoro tuntuu toki hallitsevan rytmisesti iskevän puhekuoroilmaisun.



Mutta tarkalla tekstivaistollaan myös Talvitie rakentaa kontrastin. Säe ”Aurinko nousee” aloittaa tunnoiltaan ja rakenteiltaan polyfonisemman taitteen, jossa runon ristiriidat ja varjona kulkeva traagisuus saavat soivan asunsa.



Polyteknikkojen kuoron kevätkonsertin ohjelma oli laadittu viisaan monipuolisesti. Alun kansallista romantiikkaa hehkuttava valikoima sisälsi sellaisia ”pakollisia” hittejä kuten P. J. Hannikaisen Kevätsointuja, Aarre Merikannon Juhannus, Nils-Eric Fougstedtin Romanssi sekä Sibeliuksen Sydämeni laulu ja Rakastava, solistivieraanaan tenori Petrus Schroderus.



Riikka Talvitien kantaesityksen jälkeen siirryttiin Manner-Euroopan puolelle: Poulenc, Saint-Saëns, Richard Strauss. Juha Kuivasen johtamana Polyteknikkojen kuoro on edelleen osaava ja moni-ilmeinen laulajisto, joka kantaesityksineen tietää roolinsa suomalaisen musiikin historiassa. Tälle tasolle saavuttua ei pitäisi sietää edes konsertin loppupuolella hetkittäin ilmaantuneita sävelpuhtauden ongelmia.



Mutta kuten nuorisotutkija Tommi Hoikkala eräässä radiopaneelissa vastasi kysymykseen ”Mikä pelastaa maailman?”: kuorolaulu.